כל מה שצריך לדעת על השתלות שיניים

השתלת שיניים היא תהליך שמהווה פתרון עבור גברים ונשים שאיבדו את שיניהם או סובלים משיניים שמיועדות לעקירה. במסגרת התהליך למעשה מחליפים את שורש השן החסרה בשתל העשוי מתכת ועל בסיסו בונים שן מחרסינה, כך שהמטופל יכול להשתמש בה כאילו הייתה שן רגילה.

הואיל וקיימת אי בהירות רבה אודות הנושא של השתלת שיניים, ומטופלים רבים חוששים מן התהליך ומכך שיזדקקו חלילה לשירותיו של עורך דין רשלנות רפואית לאחר מכן, להלן מספר דברים חשובים שכדאי לדעת אודות השתלות שיניים.

ההכנות שיש לבצע לקראת ניתוח השתלת שיניים

השתלת שיניים היא ניתוח לכל דבר, ואמנם הטכנולוגיה השתפרה פלאים בשנים האחרונות והסיכוי לסיבוכים נמוך, אולם קיים. על מנת לצמצם ככל האפשר את הסיכונים, הרופא נוהג לערוך בדיקות מקדימות ולשאול שאלות רבות אודות ההיסטוריה הרפואית של המטופל, מחלות שונות מהן הוא סובל בהווה או סבל בעבר, הרגליו, תרופות שהוא נוטל ועוד.

בין היתר עשוי הרופא לשלוח את המטופל לבצע צילומי רנטגן או לבצע תהליכים מקדימים במקרים בהם יש כמות קטנה מדי של עצם או אם הניתוח אמור להתבצע בסמוך לסינוס. כמו כן יש לבצע התאמה של צבע ומרקם השן המלאכותית לאלה של שיניו המקוריות של המטופל.

שלבי ניתוח ההשתלה

לפני שמתחילים בהליך עצמו המטופל מורדם בהרדמה מקומית, כלומר בהזרקת חומרים המרגיעים את העצבים וכך מורידים את מפלס הכאב. אם מדובר ביותר משתל אחד, סביר להניח שיהיה צורך במספר זריקות הרדמה – אולם הן מבטיחות ששום כאב לא יורגש במהלך המשך ההשתלה.

בשלב הראשון של התהליך מוחדר השתל לעצם הלסת בתנועות הברגה ומקובע בה. הרופא סוגר את הפצע בחניכיים ומחליט יחד עם המטופל האם להתקין באותו מקום שן זמנית או לא.

בשלב השני, לאחר שלושה עד שישה חודשים, מתקין הרופא מעין כיפת מתכת על השתל, שמטרתה להקל את ריפוי החניכיים באותו איזור. אם הותקנה קודם לכן שן זמנית, הרופא משיב אותה למקומה.

לבסוף, בשלב השלישי המתרחש בין שבוע למספר שבועות לאחר מכן, מותקנת השן הסופית העשויה חרסינה. שלב זה עשוי לארוך זמן מה בגלל הצורך לשפר את ההתאמה לשיניים השכנות מבחינת צבע, צורה וגודל.

לאחר ניתוח ההשתלה

כמו אחרי כל הליך ניתוחי, סביר להניח שהמטופל יחוש כאבים במשך מספר שעות עד מספר ימים, לעיתים יחד עם נפיחות או דימום. במקרה כזה יש ליטול משככי כאבים על פי המלצת הרופא.

מיד לאחר הניתוח אין לאכול או לשתות במשך שעתיים לערך, ובמשך מספר ימים לאחר מכן רצוי להימנע מלעיסת אוכל במרקם קשה באיזור ההשתלה. בנוסף מומלץ שלא לבצע פעילות פיזית מאומצת.

על מנת לשמור על השיניים לאורך זמן יש להתנהג ממש כפי שמתנהגים לשיניים רגילות – לצחצח שיניים, לשמור על ההיגיינה וכדומה.