השתלת שיניים בגיל מבוגר – סיכויים, סיכונים ומה צפוי בתקופת ההחלמה

אובדן שיניים עשוי להתרחש מסיבות רבות ומגוונות, כשגם לעניין הגיל יש השפעה רבה על כך. זוהי הסיבה מדוע קשישים רבים תרים אחר פתרונות לבעיית חוסר השיניים בפיהם, מה שגורם לא רק להפרעה אסתטית אלא גם תפקודית. עבור אוכלוסייה זו עומדות שתי אפשרויות בחירה – התקנה של שיניים תותבות או ביצוע השתלת שיניים בהליך ניתוחי. בשורות הקרובות נתמקד באפשרות השתלת השיניים אשר נחשבת ליותר נוחה מבין השתיים. 

 

נפטרים מהתותבות, עוברים לשיניים מושתלות

לאורך שנים השימוש בשיניים תותבות היה ברירת המחדל עבור מבוגרים רבים. אותן שיניים תותבות היו מסורבלות נורא ובני הגיל המבוגר נאלצו להתמודד עם התזוזה המציקה שלהן בפה בזמן דיבור ואכילה, המראה הלא טבעי שלהן והצורך להוציא אותן מהפה מספר פעמים ביום לטובת ניקוי יסודי. זה נכון שפתרון השתלת השיניים הוא אינו דבר חדש, אך עד לא מזמן הדבר לא היה אפשרי לאנשים מבוגרים, בשל חוסר עצם קיצוני שמאפיין את מרבית האנשים המשתייכים לקבוצת הגיל הזאת. כעת סוף כל סוף נמצא הפתרון שמאפשר ביצוע השתלת שיניים למבוגרים בצורה קלה ופשוטה, באמצעות שתלים דנטאליים מיוחדים שלא תלויים בכמות העצם בפה. הדבר מבוצע באמצעות שימוש בשתלים זיגומטיים, שתלים חובקים ואף טיפולים מקדימים דוגמת הרמת סינוס. אפילו האפשרות של השתלה ביום אחד ניתנת לביצוע, עניין שיכול להקל על מבוגרים רבים מבחינת נוחות ומספר הפעמים שיש להגיע עד לקליניקה.  

 

הסיכונים והסיכויים של הליך השתלת שיניים בגיל מבוגר

למרות מציאת הפתרון שמאפשר לכל אחד לעבור השתלת שיניים בגיל מבוגר, חשוב להיות מודעים לסיכונים ולסיכויים של ביצוע ההליך בשלב זה של החיים. יש לקחת בחשבון כי בגיל מבוגר קיימים הרבה יותר מצבים רפואיים מסובכים ומחלות רקע מאשר בגיל צעיר, מה גם שעצמות הלסת נספגות והופכות לצרות וקצרות יותר. למעשה, ניתן להגיד שעבור צעירים ללא מחלות רקע (כגון יתר לחץ דם, סכרת) אחוזי ההצלחה של ההשתלה עומדים על 97% לערך, כשעבור בני הגיל המבוגר מדובר ב- 80%. כלומר, קיים הבדל אך עדיין אחוזי ההצלחה גבוהים מאוד וכל עוד בוחרים בקליניקה איכותית, אפשר להיות רגועים.  

 

מבחינת הסיכונים, ככל שמדובר במטופל עם מחלות רקע מורכבות יותר, כך קיים סיכון לסיבוכים שכוללים דימום יתר וכאלו שעשויים להיגרם בעקבות ההרדמה. על כן חשוב שהרופא המטפל יברר היטב מול המטופל את ההיסטוריה והמצב הרפואי שלו, ובהתאם לכך תיקבע האסטרטגיה הטיפולית המתאימה ביותר. למשל, במקרה שמדובר במטופל מבוגר שבשל מצבו הרפואי קיים חשש מביצוע הרדמה כללית, ניתן לבצע השתלת שיניים בשיטת All on 4 תוך שימוש בהרדמה מקומית בלבד. קיימים גם סוגי השתלות שיניים נוספים שמתאימים לכל מצב רפואי ספציפי.

 

זמן ההחלמה ומחיר ההליך

עוד חשוב לדעת כי אצל בני הגיל המבוגר תהליך ההחלמה לאחר ביצוע ההשתלה הינו איטי בכ-25% בהשוואה לאדם צעיר, עם התפתחות מינימאלית של כאב, דימומים, נפיחות בחניכיים ותחושת אי נעימות במשך עד כשבוע לאחר סיום ההליך. אך כל עוד שומרים על הנחיות הרופא המטפל אין סיבה שלא לעבור את ההליך בהצלחה ולזכות באיכות חיים משופרת. ובעניין המחיר? ובכן, טווח מחירים של השתלת שיניים בישראל עומד על בין 50 ל-80 אלף שקלים לסט מלא של שיניים בלסת אחת, כאשר מרפאות נבחרות מציעות גם סוגי טיפולים נוספים במחירים זולים יותר, כגון השתלת תותבות נשלפות על גבי שני שתלים בלבד.